Destituire la macchina. Science-fiction e filosofia (Marker, Gilliam, Carpenter)
DOI:
https://doi.org/10.13135/2704-8195/11198Keywords:
Science-fiction, Mac Guffin, Marker, Gilliam, CarpenterAbstract
The present essay focus on three cinematic science-fiction: Chris Marker’s La jetée (1962); John Carpenter’s They Live (1988); Terry Gilliam’s Twelve Monkeys (1995). These three paradigms – implying subtle and ramified relations between dystopia and uchrony – are investigated in the light of the concept of “machine” and “Mac Guffin” plumbed, respectively, by Furio Jesi and Alfred Hitchcock. The thesis of the essay is the following: that science-fiction is a product consubstantial to Capitalism. More: that it is a product that shows dreams and nightmares of Monsieur Le Capital. Or rather: that it is a mythological machine; an ideological dissimulation of reality. It is therefore a question of deconstructing this machine. Not so much in order to trace it back to a primordial substance, but rather – by means of an accelerationist impulse – to bring the functionalism of the machine to completion: by dismissing it and – perhaps – recomposing it otherwise.
Downloads
References
Adorno, Theodor W. 1970. Dialettica negativa. Tr. it. di Carlo Alberto Donolo. Einaudi: Torino.
Agamben, Giorgio. 1995. Homo sacer. Il potere sovrano e la nuda vita. Einaudi: Torino.
———. 2008. Signatura rerum. Sul metodo. Bollati Boringhieri: Torino.
———. 2014. L’uso dei corpi. Neri Pozza: Vicenza.
———. 2024. La lingua che resta. Il tempo, la storia, il linguaggio. Einaudi: Torino.
Alain. 2023. Lettere a Sergio Solmi sulla filosofia di Kant. A cura di Alessandro Settimo. Robin: Torino.
Barnes, Alan, e Hearn, Marcus, a cura di. 1996. Tarantino A to Zed. The Films of Quentin Tarantino. Batsford: London.
Beckett, Samuel. 1980. Ill Seen Ill Said. Grove Press: New York 1981.
Benjamin, Walter. 1997. Sul concetto di storia. A cura di Gianfranco Bonola e Michele Ranchetti. Einaudi: Torino.
———. 2013. Capitalismo come religione. A cura di Carlo Salzani. Il Melangolo: Genova.
Blanqui, Auguste. 2023. L’eternità viene dagli astri. Tr. it. di Raffaele Fragola. Adelphi: Milano.
Blumenberg, Hans. 2009. Uscite dalla caverna. Tr. it. di Martino Doni. Medusa: Milano.
Boltanski, Luc, e Chiapello, Ève. 2014. Il nuovo spirito del capitalismo. Tr. it. di Mattia Schianchi. Mimesis: Milano-Udine.
Bontempelli, Massimo. 2020. Gente nel tempo. Utopia: Milano.
Brecht, Bertolt. 1978. Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui. Suhrkamp: Frankfurt a.M. Camus, Albert. 2018. Tutto il teatro. Tr. it. di Vito Pandolfi, Camilla Diez e François Ousset. Bompiani: Milano.
Dejours, Christophe. 2021. L’ingranaggio siamo noi. Lavoro e banalizzazione dell’ingiustizia sociale. A cura di Enrico Donaggio. Mimesis: Milano-Udine.
Deleuze, Gilles, e Guattari, Félix. 2002. L’anti-Edipo. Capitalismo e schizofrenia. Tr. it. di Alessandro Fontana. Einaudi: Torino.
De Lillo, Don. 1989. Running Dog. Vintage Contemporaries: New York.
Derrida, Jacques. 1994. Spettri di Marx. Stato del debito, lavoro del lutto e nuova Internazionale. Tr. it. di Gaetano Chiurazzi, Raffaello Cortina: Milano.
Donaggio, Enrico, Cairo, Mariagrazia, e Rose, José, a cura di. 2023. Lavoro e libertà?. Tr. it. di Ginevra Scarcia e Alessandro Settimo. Mimesis: Milano-Udine.
Drieu La Rochelle, Pierre. 2017. Racconto segreto. Diario 1944-1945. Esordio. Tr. it. di Alfredo Cattabiani. SE: Milano.
Eliade, Mircea. 1974. Il mito dell’eterno ritorno. Tr. it. di Giovanni Cantoni. Rusconi: Milano. Foucault, Michel. 1999. L’archeologia del sapere. Una metodologia per la storia della cultura. Tr. it. di Giovanni Bogliolo. Rizzoli: Milano.
Frege, Gottlob. 2002. “Che cos’è una funzione?”, in Le leggi del pensiero tra logica, ontologia e psicologia. Il dibattito austro-tedesco (1830-1930), Stefano Poggi, a cura di. Unicopli: Milano. Fukuyama, Francis. 1992. La fine della storia e l’ultimo uomo. Tr. it. di Delfo Ceni. Rizzoli: Milano.
Gallafent, Edward. 2014. Quentin Tarantino. Routledge: London-New York.
Gill, Stephen, a cura di. 2010. William Wordsworth. Oxford University Press: Oxford-New York. Gormley, Paul. 2005. The New-Brutality Film. Race and Affect in Contemporary Hollywood Cinema. Intellect: Bristol-Portland.
Groth, Gary. 1997. “A Dream of Perfect Reception: The Movies of Quentin Tarantino” in Commodify Your Dissent. Salvos From the Baffler, edited by Thomas Frank and Matt Weiland. Norton: New York-London.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 1996. Enciclopedia delle scienze filosofiche in compendio. A cura di Vincenzo Cicero. Rusconi: Milano.
Heidegger, Martin. 1976. Essere e tempo. Tr. it. di Pietro Chiodi. Longanesi: Milano.
Houellebecq, Michel. 2009. La possibilità di un’isola. Tr. it. di Fabrizio Ascari. Bompiani: Milano.
Jameson, Frederic. 2003. Firme del visibile. Hitchcock, Kubrick, Antonioni. Tr. it. di Daniela Turco. Donzelli: Roma.
Jarry, Alfred. 1984. Gesta e opinioni del dottor Faustroll, patafisico. Tr. it. di Claudio Rugafiori. Adelphi: Milano.
Jesi, Furio. 1996. Lettura del “Bateau ivre” di Rimbaud. Quodlibet: Macerata.
———. 2008. Mito. Aragno: Torino.
———. 2018. Germania segreta. Miti nella cultura tedesca del ‘900. A cura di Andrea Cavalletti. Nottetempo: Milano.
Jünger, Ernst. 1990. Il trattato del ribelle. Tr. it. di Francesco Bovoli. Adelphi: Milano.
———. 2006. Avvicinamenti. Droghe ed ebbrezza. Tr. it. di Chiara Sandrin e Ugo Ugazio. Guanda: Milano.
Kojève, Alexandre. 1996. Introduzione alla lettura di Hegel. A cura di Gian Franco Frigo. Adelphi: Milano.
Lallement, Michel. 2022. Un desiderio di eguaglianza. Vivere e lavorare nelle comunità utopiche concrete. Tr. it. di Ginevra Scarcia e Alessandro Settimo. Mimesis: Milano-Udine.
Linhart, Danièle. 2021. La commedia umana del lavoro. Dal taylorismo al management neoliberale. Tr. it. di Ginevra Scarcia e Alessandro Settimo. Mimesis: Milano-Udine.
Lynch, David. 2008. In acque profonde. Meditazione e creatività. Tr. it. di Michela Pistidda. Mondadori: Milano.
Marx, Karl. 1980. Il capitale. Critica dell’economia politica. Vol. III, t. 2. Tr. it. di Maria Luisa Boggeri. Editori Riuniti: Roma.
Nietzsche, Friedrich. 1965. Idilli di Messina, La gaia scienza e Frammenti postumi (1881-1882). Tr. it. di Ferruccio Masini e Mazzino Montinari. Adelphi: Milano.
———. 1974. Sull’utilità e il danno della storia per la vita. Tr. it. di Sossio Giametta. Adelphi: Milano.
Nievo, Ippolito. 2024. Il barone di Nicastro. A cura di Simone Gianesini. Efesto: Roma. Pasolini, Pier Paolo. 1999. Saggi sulla letteratura e sull’arte. Vol. II. A cura di Walter Siti e Silvia De Laude. Mondadori: Milano.
———. 2016. Teatro 1. Calderón, Affabulazione, Pilade. Garzanti: Milano.
Polan, Dona. 2000. Pulp Fiction. BFI: London.
Praz, Mario. 1980. Voce dietro la scena. Un’antologia personale. Adelphi: Milano.
Proudhon, Pierre-Joseph. 1851. Idée générale de la révolution au XIXe siècle. Choix d’études sur la pratique révolutionnaire et industrielle. Garnier: Paris.
Raimondi, Ezio. 1972. Politica e commedia. Dal Beroaldo al Machiavelli. Bologna: il Mulino. Rousseau, Jean-Jacques. 1992. Giulia o la nuova Eloisa. Tr. it. di Piero Bianconi. Rizzoli: Milano.
Soldati, Mario. 2018. Lo smeraldo. Bompiani: Milano.
Solmi, Sergio. 2000. Letteratura e società. Saggi sul fantastico, La responsabilità della cultura, Scritti di argomento storico e politico. A cura di Giovanni Pacchiano. Adelphi: Milano.
Starobinski, Jean. 1982. Jean-Jacques Rousseau. La trasparenza e l’ostacolo. Tr. it. di Rosanna Albertini. Il Mulino: Bologna.
———. 2001. Azione e reazione. Vita e avventure di una coppia. Tr. it. di Carmelo Colangelo. Einaudi: Torino.
Truffaut, François. 2012. Il cinema secondo Hitchcock. Tr. it. di Giuseppe Ferrari e Francesco Pititto. Il Saggiatore: Milano.
Weber, Max. 1991. L’etica protestante e lo spirito del capitalismo. Tr. it. di Anna Maria Marietti. Rizzoli: Milano.
Weil, Simone. 1960. Écrits historiques et politiques. Gallimard: Paris.
———. 1993. Quaderni, IV. A cura di Giancarlo Gaeta. Adelphi: Milano.
———. 2014. La rivelazione greca. A cura di Maria Concetta Sala e Giancarlo Gaeta. Adelphi: Milano.
Wells, Herber George. 2017. La macchina del tempo. A cura di Michele Mari. Einaudi: Torino.
Žižek, Slavoj. 2011. David Lynch. Il ridicolo sublime. Tr. it. di Damiano Cantone e Lorenzo Chiesa. Mimesis: Milano-Udine.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alessandro Settimo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License