Dune: controcultura ed ecologia profonda

Autori

  • Antonella Cutro

DOI:

https://doi.org/10.13135/2704-8195/11195

Parole chiave:

deep ecology, messianism, Naess, Panikkar, ethics subject

Abstract

The article analyzes the film adaptation of the novel Dune (F. Herbert) by Lynch (1984) and Villeneuve (2021) and the centrality of the theme of ecology. The struggle for monopoly of ‘spice’, natural substance that prolongs life and allows travel at the speed of light, is at the center of the clash between two houses Harkonnen and Atreides. The real protagonist of the story is the planet Arrakis, Dune, with its native inhabitants, the Fremen. Inventions, rites, and values of the Fremen are representative of the counterculture that Herbert opposed to the triumph of the empire of capital and the consumption of resources. The future represented by Lynch and Villeneuve, brings out the roots of the ecological question and leads us to a reflection on the meaning of deep ecology, based on the works of Naess and Panikkar. Through the messianic theme and the prophecy of a new world, the article analyzes the theme of conversion to an ecological self.

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Biografia autore

Antonella Cutro

Tra le sue pubblicazioni, oltre a saggi su Arendt, Deleuze, Foucault, Canguilhem, Bachelard, Simondon, Ruyer, il volume Michel Foucault. Tecnica e vita. Biopolitica e filosofia del bios (Napoli, 2004). Curatrice tra l’altro dell’antologia Biopolitica. Storia e attualità di un concetto (Verona, 2005) e dei testi di Foucault, Il sapere e la storia. Sull’archeologia delle scienze ed altri scritti (Verona, 2007). Nel volume Il valore dei concetti. Filosofia e critica (Milano, 2010) si è occupata del rapporto tra epistemologia francese del secondo dopoguerra (Canguilhem, Bachelard, Cavaillès) e rinascita dell’hegelismo  (Koyré, Kojève, Hyppolite, Wahl).

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Pubblicato

2024-11-01

Come citare

Cutro, A. (2024). Dune: controcultura ed ecologia profonda. Filosofia, (69). https://doi.org/10.13135/2704-8195/11195

Fascicolo

Sezione

Saggi