Destituire la macchina. Science-fiction e filosofia (Marker, Gilliam, Carpenter)

Autori

DOI:

https://doi.org/10.13135/2704-8195/11198

Parole chiave:

Science-fiction, Mac Guffin, Marker, Gilliam, Carpenter

Abstract

The present essay focus on three cinematic science-fiction: Chris Marker’s La jetée (1962); John Carpenter’s They Live (1988); Terry Gilliam’s Twelve Monkeys (1995). These three paradigms – implying subtle and ramified relations between dystopia and uchrony – are investigated in the light of the concept of “machine” and “Mac Guffin” plumbed, respectively, by Furio Jesi and Alfred Hitchcock. The thesis of the essay is the following: that science-fiction is a product consubstantial to Capitalism. More: that it is a product that shows dreams and nightmares of Monsieur Le Capital. Or rather: that it is a mythological machine; an ideological dissimulation of reality. It is therefore a question of deconstructing this machine. Not so much in order to trace it back to a primordial substance, but rather – by means of an accelerationist impulse – to bring the functionalism of the machine to completion: by dismissing it and – perhaps – recomposing it otherwise.

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Biografia autore

Alessandro Settimo

Alessandro Settimo (Vittorio Veneto, 1994) ha studiato filosofia a
Torino. Attualmente è borsista presso il CITL di Arles. Ha tradotto e
curato opere di Sainte-Beuve, Voltaire, Joseph de Maistre, Alain,
André Gide, Drieu La Rochelle, Jean-Luc Nancy. È autore di diversi
saggi usciti in rivista e in volume, nonché di due monografie: La
nostalgia del concreto. Per una genealogia del simbolico (Roma
2023) e Leggere ciò che non è mai stato scritto. Saggio
sull’archeologia filosofica (Roma 2022). Dirige inoltre per le Edizioni
Efesto la collana di classici “Biblioteca Montecristo”.

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Pubblicato

2024-11-01

Come citare

Settimo, A. (2024). Destituire la macchina. Science-fiction e filosofia (Marker, Gilliam, Carpenter). Filosofia, (69). https://doi.org/10.13135/2704-8195/11198

Fascicolo

Sezione

Saggi