Senso e funzioni della fotografia nella poesia verbo-visiva
DOI:
https://doi.org/10.13135/2281-6658/3443Parole chiave:
Phototexts, Neo-Avant-Gard, Gruppo 70, Visual Poetry, Visual Studies.Abstract
The essay analyses the essential role of photography in Visual Poetry experimentation, with specific reference to the European context. It aims to exemplify the complexity and aesthetic relevance of this kind of works within the twentieth-century phototexts. It also studies the relations between Visual Poetry and the methodological acquisitions of visual culture studies. In this sense, a paradigmatic sampling of authors (L. Pignotti, L. Ori, E. Miccini, L. Marcucci) is proposed. In them, photography represents, through a constant dialectic with verbal language and pictorial sign, a construction that is a sort of interlingua or super-language to be opposed to advertising.
Downloads
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.